Etykiety cyfrowe, foliowe i klejone - wady i zalety

Etykiety cyfrowe, foliowe i klejone - wady i zalety

Etykiety cyfrowe, czyli etykiety produkowane w technologii druku cyfrowego, zdobywają coraz większa popularność. Tego typu etykiety możemy zauważyć na przeróżnych produktach – opakowania produktów spożywczych, kosmetyków, leków i innych. Druk cyfrowy pozwala na oszczędność czasu i kosztów przy zachowaniu wysokiej jakości wydruku. Umożliwia drukowanie niskich i średnich nakładów. Ma niezaprzeczalnie swoje zalety, ale można wskazać również na kilka jego wad. Zanim jednak poznamy je wszystkie, warto najpierw zaznajomić się z rodzajami etykiet, które możemy wydrukować w technologii cyfrowej.

Wysokiej jakości etykiety foliowe

Wśród etykiet cyfrowych możemy wyróżnić wielowarstwowe etykiety foliowe. Taki materiał jest znacznie bardziej odporny na warunki pogodowe, niskie i wysokie temperatury niż etykiety papierowe. Folia to cienkie, ale wytrzymałe tworzywo, które sprawdzi się przy identyfikacji wielu produktów. Etykiety foliowe produkuje się z różnych tworzyw sztucznych, takich jak polietylen, poliester, polichlorek winylu czy polipropylen. Jeśli chcemy wyprodukować etykiety klejone, to najlepiej sprawdzi się poliester. Materiał ten pozwala na produkcję etykiet samoprzylepnych odpornych na wodę, kwasy, zasady, a przede wszystkich odpornych na temperatury od -60 do 150 stopni Celsjusza.

W tak szerokim zakresie temperatur etykiety foliowe klejone wykonane z poliestru (PET) nie będą się ani rozszerzać, ani kurczyć. Do produkcji etykiet klejonych stosuje się różne kleje – klej permanentny, klej usuwalny lub kombinację obydwu, czyli klej semi-permanentny.

Etykiety cyfrowe – zalety i wady

Cyfrowy druk etykiet ma bardzo wiele zalet, ale nie jest wolny również od wad. Wszystkie jego plusy i minusy najlepiej przedstawiać, porównując druk cyfrowy z drukiem offsetowym. Druk cyfrowy, w ramach którego powstają etykiety cyfrowe, jest doskonały dla niskich i ewentualnie średnich nakładów. Wielką zaletą są także niższe koszty i szybszy czas produkcji, związane z drukiem projektów bezpośrednio z pliku – plik przesyłany jest z komputera do drukarki cyfrowej. Nie ma też konieczności specjalnego przygotowywania maszyny do druku. Nie są tu potrzebne żadne klisze, płyty drukarskie i sita. Klienci mogą personalizować swoje projekty według własnych pomysłów. Druk cyfrowy etykiet foliowych, klejonych sprawdzi się przede wszystkich do produkcji niskich nakładów i wydruków próbnych. W przypadku wysokich nakładów lepiej sprawdzi się metoda offsetowa. Przy wysokich nakładach druk cyfrowy okazuje się zbyt kosztowny.

Może również przynieść utrudnienia przy wydruku wybranych kolorów apli.